Kampagne for Kolding Kommune

Kampagne og events for Storskraldsordningen hos Kolding Kommune
Storskraldsordningen er især er en service til dem, der ikke har bil og dem, der ikke lige har mulighed for at slæbe sin gamle sofa med i bussen. Derfor blev der tænkt ud af boksen, og ind i busskuret, for at møde borgerne i øjenhøjde, da kampagnen for Koldings nye storskraldsordning skulle sættes i gang.

Tre busskure i Kolding by, blev ind­rettet i bedste 60-70’er stil –med aflagte storskraldsmøbler.
 
Pop up events
De tre pop up events i udvalgte busskure var en del af Renovations kommunikationskampagne for den nye ”storskraldsordning”, udviklet af Katrine Westenholz.

Her indrettede vi midlertidige rum med møbler og andet genbrugeligt affald, som borgeren kan få hentet gennem storskraldsordningen. Eventen va­rede i den første uge, hvor storskraldsordningen trådte i kraft.

Giv borgerne en ekstra oplevelse
En væsentlig præmis for kampagnen var, at den skulle tale til flere sanser. Busskuret var indrettet som en stue, der har gardiner, broderier, et lille bord til kaffen og en blød lænestol, der var behagelig at sidde i. de, der ventede på bussen kunne læse i en avis eller brochurer­ne, der beskriver storskraldsordningen.

Vi uddelte kaffe, Rutebilssmåkager og informationsmateriale, imens vi havde en hyggelig snak om affaldssortering. Når alle sanser bliver aktiveret, husker man meget bedre.
Nogle møbler forsvandt fra busskurene om natten. Men det viser jo bare, at det affald vi hev op af containerne er så attraktiv for andre, at de er villige til at sjæle det. For nogle er det bare affald, for andre er det guld.

Borgerne spreder budskabet
Eventen gik viral Busskurene har givet en synlighed i byen som en anderledes spændende og sjov reklame fra Kolding Kommune. Renovation har fået en rigtig god respons på Facebook opslaget, om eventen. Kolding Kommunes Facebook opslag med busskuret nåede omkring 15.000 borgere. De fleste opslag her når ud til ca. 5-7000 borgere. Rækkevidden var altså 3 gange så stor som normalt.

- En borger har lavet opslaget” LILLE 1 værelse til LEJE” på Fa­cebook Kolding, som har fået 265 likes, 18 delinger og 50 kommentarer. Og folk fortsætter med at dele og like, fordi de synes at det er rigtig sjovt og de roser os for ud komme ud til borgerne.

Presse
P4 trekanten
Kolding Ugeavis
Anders Hemmingsen

By- og udviklingsdirektør Thomas Boe er begejstret for kampagnen, som han håber kan inspirere andre.
Kreativ markedsføring
Kommunikation
Designproces
Formidling
Oplevelsesdesign
Jeg synes, at dette er et godt eksempel på, hvordan vi på én gang kan nå borgerne med et budskab der, hvor de er, og samtidig være med til at vise, at en Kommune ikke behøver at være tør og kedelig.
– Thomas Boe
By og udviklingsdirektør
Kolding Kommune